Chinese president Xi Jinping: één gordel, één weg

Zondag 14 mei 2017 – De Chinese president Xi nodigde de hele wereld uit in Beijing om te praten over ‘het project van de eeuw’ van 1.000 miljard dollar.

[wpvideo U2zpzX31]
Scherper kon de Chinese president Xi Jinping met zijn grootste investeringsplannen in buitenlandse logistiek en infrastructuur het contrast met het America First van president Donald Trump niet stellen. Waar „de vijand” zich lijkt terug te trekken, zet China geheel volgens de regels van de oorlogsstrateeg Sun Tzu een grote stap voorwaarts.
Ten overstaan van staatshoofden, regeringsleiders, ministers en topambtenaren uit 132 landen zei Xi dat China „de open wereldeconomie en een redelijk en transparant handelssysteem altijd zal verdedigen en ontwikkelen”. Eerder dit jaar in Davos vergeleek hij protectionisme met „opsluiting in een donkere kamer”. De leider van de grootste en langst levende Communistische Partij ter wereld als kampioen en beschermheer van de globalisering, het is even wennen.
Xi had ongeveer de hele wereld uitgenodigd om naar Beijing te komen – ook Suriname was present – om duidelijk te maken dat het China ernst is met het plan om de komende decennia ruim 1.000 miljard dollar (919 miljard euro) te investeren in buitenlands spoor, tunnels, wegen, havens, kerncentrales en vliegvelden. Maar niet iedereen is enthousiast. >> lees meer

Bron: NRC