Cirkels en rechte lijnen

Op vrijdag 4 november 2016 hebben mevrouw Lin en Maylinthia deelgenomen aan de Landelijke Studiedag Levende Talen in het Beatrixgebouw in Utrecht. Dit is alweer een tijdje geleden, maar na een stukje te hebben gelezen uit het boek Cirkels en rechte lijnen, geschreven door Ardi Bouwers, wil ik toch graag nog even terugkomen op deze leerzame dag.
img_0008
De landelijke studiedag stond dit jaar in teken van meertaligheid. De dag begon met openingsspreker Piet van Avermaet (bekijk zijn ppt-presentatie hier), gevolgd door twee workshops waar we ons van te voren voor hebben ingeschreven.
img_0016
img_0017
Één van de workshops die we hebben gevolgd was van Ardi Bouwers, sinologe en oprichter/eigenaar van adviesbureau China Circle. Ze werkte ruim 26 jaar bij Wereldomroep in verschillende functies. Ze vertelde onder andere over de verschillende communicatiestijlen van Nederlanders en Chinezen. In haar boek gaat ze in 12 heldere hoofdstukken in op een aantal basale verschillen tussen China en Nederland en de daaruit voorkomende mogelijke misverstanden. Ze koppelt theoretische inzichten (het cross-culturele model van Geert Hofstede) aan haar eigen rijke ervaring als journalist en docent en geeft veel voorbeelden uit de praktijk. Het boek is handig als je in werk of privé leven regelmatig te maken hebt met (de inwoners van) China. Het geeft niet alleen inzicht in zakendoen, maar legt ook uit welke zaken van belang zijn in familie relaties en vriendschappen. Zo gaat ze ook in op de generatiekloof in China (Chinezen geboren voor 1980 en daarna) en de betekenis daarvan. Het geeft veel praktische tips en handvatten om op een effectievere wijze te communiceren. De heldere schrijfstijl en vormgeving maken het tot een plezier om te lezen. Een must voor iedereen met interesse in China. Een leuk cadeautje voor onder de kerstboom!
c&r.jpg