De 12 dierenriemtekens en de ‘leftover’ kat

crying-cat-face
鼠、牛、虎、兔、龙 、蛇、马、羊、猴、、狗、猪,这是中国的十二生肖。生肖也叫属相,每一年对应一个生肖,比如2016年是猴年,2017年是鸡年。过完猪年,生肖又会从鼠年开始新的十二年。但为什么小小的老鼠会排在十二生肖的第一位呢?为什么十二生肖里面没有猫呢?lees verder>>
cat-pinyinRat, os, tijger, konijn, draak, slang, paard, schaap, aap, haan, hond en varken zijn in China de dieren die tot de Chinese dierenriem behoren. De dierenriem noemen we in het Chinees Shēngxiào of shǔxiang. Elk nieuw jaar staat in het teken van een dier uit de dierenriem. 2016 was het jaar van de aap en 2017 is het jaar van de haan. Als het jaar van de varken is geweest dan begint de twaalf jaar durende cyclus opnieuw met het jaar van de muis. Maar waarom begint de dierenriem dan als eerste met de muis? En waarom zit er geen kat in de dierenriem?
Heel heel lang geleden zei men: ‘we moeten twaalf dieren kiezen die samen de dierenriem representeert. Elk jaar staat in teken van een dier.’ Maar hoe kan je 12 dieren kiezen uit alle dieren die bestaan? Men had daarom een dag gekozen waarop dieren zich konden aanmelden. De eerste 12 verschillende diersoorten zouden gekozen worden en de dierenriem vormen.
De kat was goed bevriend met de rat. Ze wilden zich aanmelden. De kat hield van uitslapen en zei dat de rat hem wakker zou moeten maken om zich samen aan te melden. Maar de rat was op de dag van aanmelding helemaal vergeten om de kat wakker te maken en was alleen gaan reizen naar de plaats van aanmelding. Onderweg kwam de rat de os tegen die nog veel eerder was opgestaan. De os liet de rat op zijn rug reizen. Zo vervolgden ze samen de weg tot ze bijna bij de eindbestemming waren. Toen sprong de rat van de rug van de os en rende snel naar het eindpunt. Uiteindelijk is de rat zo nummer 1 geworden in de dierenriem gevolgd door de os (nummer 2).
Omdat de kat zich had verslapen en daardoor te laat was opgestaan, haastte hij zich snel naar de aanmeldingsplaats. Toen hij daar was aangekomen waren de twaalf dieren al gekozen. De kat was boos en gaf de rat de schuld, omdat de rat hem niet had wakker gemaakt. Vanaf dat moment wilt een kat een rat opeten wanneer hij er een ziet en moet een rat vluchten voor zijn leven wanneer hij een kat ziet.
Dit is het verhaal van de Chinese dierenriem. In China is het niet altijd even beleefd iemand naar zijn/haar leeftijd te vragen. Maar soms wil je toch graag weten hoe oud iemand is. Je kan dan vragen: ‘nǐ shì shǔ shénme de?’ Dan vraag je iemand naar zijn/haar dierenriemteken. Op deze manier kan je ongeveer berekenen hoe oud deze persoon is.