Zelfstudie: gebruik deze apps

Zoals jullie al aan de titel zien willen we jullie kennis laten maken met 5 leerzame apps die we zelf gebruiken en jou kunnen helpen de Chinese taal sneller te beheersen. Na dit gezegd te hebben volgt er gelijk een disclaimer;
Stichting Chinese School Arnhem heeft geen enkele connectie of samenwerking met derden en kan dus niet aansprakelijk worden gesteld voor de door hen voorziene informatie. Stichting Chinese School Arnhem wijst iedere aansprakelijkheid ten aanzien van de juistheid, volledigheid, actualiteit van de geboden informatie en het (ongestoorde) gebruik van deze apps uitdrukkelijk van de hand. De apps genoemd in dit artikel zijn zorgvuldig samengesteld en op basis van eigen ervaring. We verplichten niemand tot aanschaf of gebruik van een van deze apps.
Okay, hier gaan we!
1. Pleco
Pleco is een tweetalig Chinees Engels en Engels Chinees woordenboek. Je kan woorden intypen, fullscreen karakters schrijven (handig als je de Pinyin niet weet) en zelfs woorden scannen met behulp van je camera. Daarnaast kan Pleco de woorden voor je uitspreken en heeft het een flashcard-systeem om de woorden te oefenen die je graag wilt leren. Kortom je beste vriend om je woordenschat te vergroten. Het opzoeken gaat ook een stuk sneller dan met een normaal woordenboek. Wij zijn fan!
2. Skritter
Skritter is een app met een flashcard-systeem die veel meer features biedt dan Pleco. Skritter helpt je de karakters te onthouden door deze in het Engels te vragen en jou de karakters op het scherm te laten schrijven. Skritter corrigeert je schrijfvolgorde, houd je resultaten bij en geeft inzicht in de bouwstenen van elk karakter zodat je ze sneller leert onthouden. Er zijn ook nog andere features, dus zeker een aanrader om zelf een kijkje te gaan nemen. We like!
3. Du Chinese
Je leesvaardigheid verbeteren kan simpel met Du Chinese. Du Chinese heeft een archief van lessen, variërend in moeilijkheidsgraad van newbie tot pro. Nieuwe lessen worden continu toegevoegd. Wanneer je de les opent wordt de tekst gepresenteerd. Met een simpele klik op het woord krijg je de uitleg van het woord en de vertaling. Elke les in Du Chinese wordt geleverd met geluidsopname die is opgenomen door een native speaker en de tekst is gemarkeerd in karaoke-stijl tijdens het afspelen, zodat je gemakkelijk mee kan lezen. Super handig!
4.ChineseSkill
Houd je van winnen en ben je gemotiveerd om Chinees te leren? Dan is dit jouw app. ChineseSkill maakt gebruik van mini-games die door het hele proces jouw luister, spreek-, schrijf- en leesvaardigheid testen. Elk onderdeel kan apart beoordeeld worden in een korte tijd, waardoor je Chinees op een effectieve manier leert. De app wordt zowel in traditioneel- als in modern Chinees ondersteund.
5. Chinagram
Chinagram laat de herkomst en verandering van 240 karakters zien vanaf de oorsprong 3600 jaar geleden tot de moderne dag. Het maakt de logica achter de manier waarop de karakters worden uitgesproken en geschreven inzichtelijk. Door deze app krijg je meer informatie over de Chinese cultuur en het ontstaan van d Chinese taal. Daarnaast laat het zien hoe het karakter in alledaagse leven en idiomen gebruikt wordt. Erg leuk om te zien, maar je moet er wel €4,- voor betalen.
Heb je een andere app die je graag wilt delen, laat het ons vooral in de reacties weten!

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Lowie Hu, klas M9