Wat je nog niet wist over: de Nationale dag (国庆节)

naamloos2
De Nationale dag van de Volksrepubliek China wordt elk jaar gevierd op 1 oktober volgens de officiële wereldkalender en is een algemene feestdag in de Volksrepubliek China.
De Republiek China werd op 1 oktober 1949 opgeheven op het Chinese vasteland. In plaats daarvan heeft Mao Zedong op die dag de Volksrepubliek China (中华人民共和国 Zhōnghuá rénmín gònghéguó) uitgeroepen met een vlagceremonie op het Plein van de Hemelse Vrede (天安门广场Tiān’ānmén guǎngchǎng). De leden van Kwomingtang (国民党Guómíndǎng) (Nationalisten van de Republiek China) zijn toen naar Taiwan gevlucht en regeert tot de dag van vandaag daar nog steeds.
naamloos3
Op de Nationale dag wordt er door de overheid festiviteiten georganiseerd met vuurwerk en concerten op openbare plaatsen. Chinese vlaggen worden door het hele land op scholen en kantoren opgehangen als teken van vaderlandsliefde.
naamloos1
De Nationale dag wordt gevierd op het vaste land van China, Hongkong en Macao. Het is tevens het begin van één van de twee Gouden weken. De Nationale dag bestaat uit een driedaagse betaalde vakantie, plus het weekend ben je zeven dagen vrij. Deze betaalde vakantie noemt men een Gouden week. Velen maken gebruik van deze week om op vakantie te gaan en/of verre familie te bezoeken. Om deze reden is het verkeer op verschillende plaatsen in China chaotisch.
naamloos
Het populairste vervoermiddel is de trein. De auto wordt gezien als een na beste keus. In 2015 waren er op de eerste dag meer dan 13 miljoen treinreizigers. Met dit record aantal waren er 353 extra treinen ingezet. In de loop van de Gouden week waren er vorig jaar 100 miljoen treinreizigers geteld.  Door de chaotische toestanden op het spoor en de weg is het nog maar de vraag of de Gouden weken zullen blijven bestaan.

Wist je dat:

• Dit jaar de Volksrepubliek China 67 jaar bestaat?
  • De Gouden weken zijn bedacht om toerisme binnen eigen land te vergroten?
  • Er tot 2007 een derde Gouden week bestond die gevierd werd op 1 mei, dag van de arbeid?
  • Het vandaag de tweede dag van de Nationale dag is?
请查看中文版